Oct 20, 2007

Webpal.se - En blogg om marknadsföring på nätet

Att alla inte kan tjäna pengar på sin blogg är ganska självklart. Trots det har det skapats en kultur där alla försöker driva massor av trafik till sina bloggar. Lyckas man inte med det slutar man att blogga.

Men är det viktigt?
Är verkligen en massa trafik huvudsyftet med en blogg? Själv tycker jag nog att en personlig blogg har till uppgift att vara ditt återkommande centrum på nätet genom åren. Oavsett om Facebook, Transfer eller något annat är hett för dagen så har man alltid sin blogg. Där kan folk alltid hitta dig och där spar du undan allt användbart.

Du kan använda bloggen för att anteckna sådant som du tycker är viktigt, skriva dagbok och länka till det du använder regelbundet.

Bloggar och reklam
I bloggen Webpal.se - Marknadsföring på nätet diskuterar Niklas Olsson som är grundare av internetföretaget Webpal just denna fråga eller snarare bloggarnas jakt på att tjäna pengar. Han skriver:

Det är ju egentligen väldigt underligt att man försöker tjäna pengar på en blogg som oftast behandlar vardagen och personliga tankar. Jag kan tycka att man någonstans får ta ett beslut, bloggar jag för att driva in lite pengar, eller bloggar jag av någon helt annan anledning?
En till viktig fråga Olsson tar upp är de köpta inlägg som börjar bli vanliga. Idag kommer nästan alla besökare till en sajt från sökmotorerna. En vanlig andel är 70 - 90%. De sålda inläggen har värde för köparen därför att länkarna i dem värderas. Vad bloggaren skriver i inlägger är på det stora hela saksamma.
Återigen är det Googles omoderna algoritm som skapar denna typ av marknad. För struntpengar kan man köpa sig en schysst rankning på valfritt sökord på bekostnad av ett tjugotal bloggars integritet. När det även visar sig att Blogvertiser inte kräver någon form av disclaimer på sina köpta inlägg börjar det hela dessutom se riktigt illa ut.
En bättre lösning
Frågorna Olsson tar upp är viktiga. En lösning jag vill föreslå är att tjänster för att sälja blogginlägg utvecklas där köpare aldrig har kontakt med bloggarna som säljer inläggen och där det alltid tydligt ska anges att blogginlägget är sålt.

Dessutom är det rimligt att om bloggaren ogillar det man skriver om så ska länken till det inte vara sökmotorvänlig så att det inte gynnar företagets ranking. Ett negativt blogginlägg betyder ju ingenting annars jämfört med det värde länken har.

No comments: