Sep 9, 2007

Att utveckla den här bloggen vidare

Att hålla den här aktiv i ursprungligt syfte fungerade aldrig. Dels var intresset lågt och så klarade inte att passa det med min tid när intresse fanns.

Jag funderar just nu vad jag ska bygga om den här bloggen till och har en idé. Ganska länge i lugn takt har jag arbetat på en serie bloggar: bloggar för bloggare. Bloggar som är till nytta för oss som bloggar. Tanken jag leker med är att låta den här bloggen bli centrum i den här serien.

Jag ska fundera igenom det här så får vi se. Tills dess har ni samtliga bloggar i den här serien som jag arbetar på nedan:

1. Blogg - Fria bilder
Först gjorde jag en blogg om "fria bilder". Den har guider för hur man hittar och använder fria bilder t.ex. bilder med creative commons eller i public domain.

2. Blogg - Nyheter
Om att hitta nyheter d.v.s. här hittar du nyhetstjänster, journaler, länkar till pressmeddelanden från universitet m.m. Praktiskt för bloggare som söker nyheter att blogga om. Dessutom dyker en och annan guide upp.

3. Blogg - Uppslagsverk
Här har jag börjat samla uppslagsverk och faktasajter som är kostnadsfria och finns på nätet. Bra för bloggare som vill göra faktakontroll och ge bakgrundsinformation till bloggpostningar.

4. Blogg - Sökmotorer
Den här har jag precis börjat arbeta med. I den samlar jag sådant som bloggare kanske behöver veta eller undrar över när det kommer till sökmotorer och SEO. Ett svårt område som dock är kritiskt. De flesta bloggare lär inte ha möjlighet att köpa in det här som tjänst.

Erfarenheten bakom bloggarna
Kunskapen och erfarenheten som samlas kommer ju från uppbyggnaden av Nyfikenvital som jag ju gjorde till stor del själv kring de här frågorna utan budget. Också samlar jag resurser som jag vill ha undansparat för egen del för att spara tid (särskilt på bloggen om nyheter och den med fria bilder).

Nyfikenvital är ju vår nättidning om hälsa, kost & skönhet med nyheter, guider, artiklar, recensioner m.m. användbart. Vi försöker arbeta mycket seriöst med den och jag blir allt mer nöjd med den.

No comments: