Mar 15, 2007

Artikel om seo-tävlingar - sökmotoroptimeringstävlingar

SEO-tävlingar och sökmotoroptimeringstävlingar - vad är det?

Internationellt sett är SEO-tävlingar, (på ren svenska; sökmotoroptimeringstävlingar), ett välkänt begrepp för alla som är intresserade av webben och vill synas där. Över huvudtaget är t ex amerikanarna oftast ett eller ett par steg före oss skandinaver när det gäller SEO. Även om vi gör vårt bästa för att hänga med.

De som internationellt betraktas som gurus inom branschen är ännu så länge inte svenskar, även om vi börjar komma ifatt och faktiskt vinner eller kommer på bra placeringar i internationella tävlingar. Lysande exempel på det är Jim Westergren, Markus Westberg och Anton Johansson som placerat sig som tvåa, etta respektive trea i olika stora internationella SEO-tävlingar.

Vad är då en SEO-tävling? SEO är en engelsk förkortning på orden Search Engine Optimizing, som översatt till svenska blir sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering innebär optimeringsarbete för att en webbplats ska komma på så bra placeringar som möjligt i sökmotorerna vid sökning på utvalda sökord och sökfraser.

Olika regler för sökmotoroptimeringstävlingar

Sökmotoroptimera din webbplats för ett eller flera sökord

De sökord som webbplatsen ska optimeras för i en sökmotoroptimeringstävling finns alltid förutbestämda i reglerna för just den tävling man deltar i. Oftast är det ett enda sökord eller sökfras som man ska ranka högst på i en eller flera sökmotorer. Ett av de senaste exemplen på detta är Eastpoints sökmotoroptimeringstävlingen SEO World Championship, som enligt Eastpoint är världens största tävling i sökmotoroptimering. Vinnaren kommer 1 maj 2007 att ranka högst på sökfrasen Globalwarming Awareness2007.

Men, det finns också tävlingar där man tävlar med flera sökord. Numera kanske man ska tillägga, för det första exemplet där man tävlar med flera sökord verkar vara den svenska sökmotoroptimeringstävlingen Google SM som Jim Westergren är upphovsman till. Där gäller det att hittas på förstaplatsen i Google på sökorden: Sökmotoroptimeringstävling, Svenska Dagbladhet, Expressn, Aftonbladhet och Internetvärd. Som ni ser är de flesta typos på välkända tidningar utom ordet Sökmotoroptimeringstävling som alltså är ett ord i sökmotoroptimeringstävlingen Google SM - SEO SM.

Säga vad man vill om det, men jag tror att många uppfattar det som ett friskt och nytt inslag i SEO-tävlingarnas värld.

Krav på tävlingsdomän

Andra regler som brukar ställas upp i dessa tävlingar är olika krav på den domän man tävlar med. Ibland ska den vara helt ny och ibland ställs också krav på vad domännamnet får innehålla och inte.

Hur länge pågår en sökmotoroptimeringstävling?

Naturligtvis måste där också finnas en tävlingsperiod. SEO-tävlingen ska ha ett startdatum och ett slutdatum. Eftersom optimeringsarbete alltid har en viss fördröjningseffekt och det tar ett tag innan agnarna skiljs från vetet och ett mer tydligt resultat börjar utkristallisera sig pågår de flesta SEO-tävlingar minst 3 månader och en del ända upp till ett år.

Tillåtna metoder i sökmotoroptimeringstävlingar

I reglerna brukar det också ställas upp att all optimering ska ske på ett etiskt godkänt sätt. Oftast är det då Googles riktlinjer för vad som är ok när det gäller sökmotoroptimering och vad som inte är det. Dessa riktlinjer förväntas man hålla sig till.

Olika optimeringstekniker

Precis som vid allt arbete använder man olika metoder eller tekniker för sitt optimeringsarbete. Man brukar dela in dessa metoder i två delar, onpage-optimering, vilket innebär allt arbete som görs på själva sidorna på webbplatsen, och offpage-optimering som innebär den optimering som utförs utanför sidan. Flera av dessa tekniker finns också beskrivna på ovan nämnda sida om Googles riktlinjer.

Sökmotoroptimering off-page

Externa länkar till din webbplats

Offpage-optimeringen består till största delen av att på olika sätt skaffa länkar till sin webbplats. Helst ska dessa länkar finnas tillsammans med en textmassa som innehåller relevant text, dvs text som behandlar just de sökord som är viktiga. I anslutning till denna text ska sedan länkarna till din webbplats finnas, med de viktiga sökorden i länktexten.

Texten med länkarna ska också helst finnas på en extern webbsida som behandlar detta ämne i stort - dvs en liknande bransch och den ska också helst ha så hög pagerank som möjligt. Värdet av dessa länkar höjs ytterligare om länksidorna finns på en annan server än den som tävlingssidan finns på. Exempel på sådana här länkar är artiklar, blogginlägg och länksidor som hanterar just ditt ämne - i detta fall sökmotoroptimeringstävlingens utvalda sökord.

Annan off-page-optimering är också det länkar, men då handlar det om att registrera sin tävlingssida i seriösa och SEO-vänliga kataloger som främst Google tycker om.

En sitemap är en utmärkt guide till sökmotorerna. Då kan de helt enkelt inte missa sidor som annars kan vara svårtillgängliga i exempelvis ramverkssidor och/eller om dina webbsidor skapas genom databasgenerering.

Sökmotoroptimering on-page

On-pageoptimering innebär också olika delar. Här nedan följer en genomgång av något som jag skulle vilja kalla grundoptimering, dvs ett minimikrav vid all optimering. Vi tar det uppifrån och ner - i den ordning som det vanligtvis kommer på varje webbsida. En liten tumregel som då samtidigt blir lätt att komma ihåg är att viktigaste sökorden ska finns så långt upp på sidan som möjligt.

Utgå ifrån hur sökmotorer fungerar och hur de hämtar information

Till att börja med är det viktigt att förstå att sökmotorerna måste ha en rimlig chans att faktiskt kunna läsa texten som finns på webbsidan, dvs att inte viktig information endast finns i snygga men anonyma bilder och/eller flash-animationer.

Webbsidans viktiga titeltext i taggen title

Först har vi den text som finns i webbsidans huvuddel, head och som endast läses av sökmotorerna (man kan ju även som människa välja att visa sidans källkod för att se denna text förstås).

Titeltexten - taggen title är ett av sidans viktigaste inslag och ska utnyttjas med eftertanke. Här skriver du sidans viktigaste sökord på ett inbjudande sätt, både för sökmotorer och människor eftersom den också syns i sökmotorernas resultatsidor. Undvik om möjligt oviktiga småord och satsa på de viktiga relevanta som du vill bli hittad på.

Webbsidans viktigaste metataggar description och keywords

Metataggarna description och keywords, där Google just nu klassar beskrivningstexten bara som lite viktig och nyckelorden som än mindre viktiga. Men vissa sökmotorer tycker att dessa taggar är viktiga och Google kan även ändra sina algoritmer i framtiden och då lägga större vikt vid dem så ha dem som ett slags standardinslag i dina webbsidor. Google kan också titta på vad andra sökmotorer håller för viktigt, så lägg åtminstone lite krut på att beskriva varje webbsida med 2-3 meningar som även de innehåller sidans viktiga sökord, samt att du även lägger in dem som nyckelord. Så även om jag skrev att du ska ha dessa taggar som standard så ska de självklart vara unika för varje webbsida.

Använd CSS (Cascading Style Sheets) på ett klokt sätt

Nu kommer vi till webbsidans kropp dvs body-delen. Där finns flera viktiga html-taggar att utnyttja för att texten bäst ska komma till sin rätt, främst för sökmotorerna. Rent utseendemässigt för att människor ska förstå innehållet kan man fixa texten lika informativt med CSS, men för att sökmotorerna ska förstå vad som är vad på en sida måste man använda CSS på ett klokt sätt. Det vill säga, om man väljer att visa sidan utan CSS ska det inte bli en enda textmassa, utan det ska fortfarande tydligt framgå vad som är rubrik och vad som är text. Det är ur många perspektiv generellt sett, klokt att använda CSS vid optimering. Sökmotorerna slipper då harva igenom metervis med utseendekod och ser direkt själva kärninnehållet i webbsidan.

Som hemsidestillverkare slipper du också ändra på sjuttioelva ställen i koden bara för att du vill ändra exempelvis färger och fonter på din webbplats. Ganska snart, redan när du har ett par, tre sidor blir det annars ett evinnerligt ändrande överallt.

Rubriker ska skrivas främst med taggarna h1 och h2

Till rubriker ska främst taggarna h1 och h2 användas för att visa vad som är viktigt och vad sidan innehåller. Sidans huvudrubrik h1 kan gärna matcha sidans titeltagg. Kanske är det helt enkelt samma text som finns på dessa två ställen. Båda taggarna ska alltså innehålla viktig text med viktiga sökord. För att kort återgå till off-page-optimeringen så försök gärna att få samma text även i länktexten på länkar som finns till respektive sida på din webbplats. Det är som att visa vägen för sökmotorerna - och de går den då gärna.

Brödtexten ska innehålla relevanta ord

I brödtexten som därefter följer är det smart att börja med de viktigaste sökorden tidigt i texten, gärna i flera olika textstycken. Men ha gärna med sökorden även i underrubriker och inne i den löpande texten samt gärna i slutet av texten. All text ska skrivas på så korrekt svenska som möjligt och tänk på att det är en människa som ska läsa den och använd därför sökorden med måtta och spamma inte - vilket kan få helt motsatt effekt. Kom istället ihåg att visa att din webbplats handlar om just det som den handlar om - det gör du genom att sätta samman relevanta ord till relevant text.

Skriv alternativa bildtexter till dina bilder

Naturligtvis ska du gärna använda bilder på din webbsida. Det är snyggt och ger oftast ett mervärde till informationen. Men eftersom det är omöjligt för en sökmotor att veta om det t ex finns en intressant och relevant text på en bild, hur snygg och informativ den än är för det mänskliga ögat måste du hjälpa sökmotorerna lite på traven så att även de förstår att den faktiskt är relevant. Det gör du genom att alltid använda alt-attributet till alla bilder som innehåller någon sorts information.

Intern länkning är också viktig

Att optimera med länkar görs inte bara off-page. Intern länkning mellan webbplatsens olika sidor är också viktig. Lägg gärna länkar i olika textstycken, naturligtvis med viktiga sökord i länktexten så att både sökmotorer och människor förstår att här finns mer relevant innehåll. Använd gärna attributet title i dina länkar, det ger extra information om vad som finns på den sidan som man kommer till när man klickar på länken.

Med sökmotoroptimering kan du visa att allting hör ihop på ett relevant sätt

Nu har ni säkert insett det, det är ju mer eller mindre självklart - på en väl optimerad webbsida samverkar alla texter som finns där. Både texten som kan ses direkt med mänskliga ögon och den som ligger mer dold i t ex metataggar och alt-taggar. All text samverkar då optimalt för att berätta att här finns det viktigt innehåll, så lägg den på minnet och helst så tillgängligt som möjligt, dvs människan som hittar sidan lägger en länk till den eller åtminstone bokmärker den, och sökmotorn gör det vi jobbat för - rankar den högst.

Sökmotoroptimera varje sida på din webbplats

Det är också viktigt att veta att optimering ska göras på webbplatsens samtliga sidor även om förstasidan default eller index, värderas som viktigast av sökmotorerna. Alltså, unika titel- och metataggar i varje sida precis som varje sida på webbplatsen är unik.

Sökmotoroptimering innebär också uppdatering av innehåll

Det går sedan alltid att förbättra sin optimering genom att testa nya tekniker men efter ett rejält förarbete är den bästa optimeringen sedan att ofta, ofta uppdatera sina sidor med relevant innehåll. Dels tycker dina besökare att sidan alltid har något intressant att ge, och dels gillar Google att det händer saker på sidan - den verkar levande och relevant.

Var det allt - vinner jag sökmotoroptimeringstävlingen nu?

När det gäller att vinna en sökmotoroptimeringstävling kan man nästan alltid göra lite till. Ta en titt på ovanstående igen. Som du kanske förstår går det aldrig att säga att nu är jag färdig med sökmotoroptimeringen, det här är som sagt bara grunden. Internet är ett mycket föränderligt medium och det gäller att hänga med och uppdatera sig själv med vad som är viktigt och kommer att bli viktigt för att ta sig till toppen och stanna där.

Du som deltar i någon sorts optimeringstävling; antingen en officiellt anordnad sökmotoroptimeringstävling med förstapriser som bilar och pengar eller ett ständigt pågående sökmotoroptimeringsrace mot dina affärskonkurrenter där första priset är fler besökare som köper dina produkter - som du ser är sökmotoroptimering ingenting mystiskt eller omöjligt svårt. Det handlar om att du eller någon annan lägger tid på att se över vad dina webbsidor innehåller och hur det innehållet är serverat.

Optimera och gör det lättillgängligt för alla dina besökare - och kom ihåg att spindlar är nyttiga djur.

Om författaren

Artikeln är skriven av Karin Svensson som just nu deltar i en SEO-tävling med sajten www.webbmagazinet.se

No comments: